دسترسی سریع

3

3

4_2

10_1

گزارش جلسه هسته پژوهشی روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران
گزارش جلسه هسته پژوهشی روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران
هو البصیر
گزارش جلسه هسته پژوهشی قرآن و روانشناسی دانشگاه تهران
یکشنبه مورخ 6 مهر 1398 
 
در این جلسه، رساله دکتری خانم ریحانه فیاض با موضوع اختلال شناسی(آسیب شناسی روانی مبتنی بر قرآن) بررسی شد.
 
در جلسات قبل، مدل اولیه انواع اختلالات بر اساس ساختار وجودی انسان تبیین شده بود و در این جلسه، انواع دسته بندی های اختلالات بررسی شد. با توجه به تحریک های بیرونی و القائاتی که مبتنی بر مواجهات با بیرون و دارایی های انسان است، این اختلالات به چهار دسته :
1. اختلال در ادراکات و باورها
2. اختلال در توجه و ذکر
3. اختلال در فعل
4. اختلال در بروزات و نتایج
تقسیم بندی شد و دستگاه شناسایی اختلال توسط شیطان تشریح شد.
 
نکته مهم این است که با وجود آن که مکررا در قرآن آمده است که "شیطان عدو مبین است" اما چرا هیچ یک از اندیشمندان برای تبیین استراتژی عمل شیطان و اختلالی که در نظامات بشری ایجاد می کند، حرکتی نمی کنند که جای سوال دارد!
از بین بردن اختلال یعنی طیب ولادت، سلامت جامعه و لزوم تشکیل حکومت اسلامی از همین جا اثبات می شود؛ زیرا همه انبیاء الهی برای زدودن رد پای شیطان از زندگی انسانها قیام کردند.
 
انشالله جلسه آینده به بررسی و تببین آیات هر یک از انواع اختلال و استخراج‌ مولفه های آن‌ با توجه به تفسیر المیزان پرداخته می شود.

همچنین در این جلسه علاوه بر اساتید و دانشجویان در حوزه مطالعات روانشناختی، کارگروه های علوم انسانی در حوزه های رشد، کودک و خانواده ...  از مدرسه دانشجویی قرآن و عترت نیز حضور داشتند. 

قابل ذکر است که فایل های صوتی مرتبط با جلسات هسته پژوهشی در کانال پیام رسان بله به آدرس: https://ble.im/islamicpsychology بارگذاری می گردد. 

 

 

1398/07/10 (1 سال قبل )